Etusivu > Yksityishenkilö > Suomesta Norjaan > Työympäristölaki ja työsuojeluviranomainen

Työympäristölaki ja työsuojeluviranomainen

Norjassa on työympäristölaki (arbeidsmiljølov), joka säätelee työnantajien ja työntekijöiden velvollisuuksia ja oikeuksia. Lain tarkoituksena on suojella työntekijää fyysisiltä ja psyykkisiltä vahingoilta, huolehtia hyväksyttävästä työympäristöstä ja turvata hyvät työolosuhteet kaikille. Jos sinulla on työhön liittyviä ongelmia, tulee sinun aina ensiksi keskustella esimiestesi kanssa. Jos tämä ei hyödytä, ole yhteydessä työsuojeluvaltuutettuun, luottamusmieheen tai ammattiliittoon. Mikäli asiaan ei edelleenkään tapahdu muutosta, voit ottaa yhteyttä työsuojeluun saadaksesi neuvoja ja apua.

Työsuojelun perimmäinen tehtävä on tukea ja auttaa sinua työntekijänä, jotta työpaikkasi olisi mahdollisimman turvallinen. Työsuojeluviranomainen huolehtii, että työnantajat noudattavat työympäristölakia. Työsuojeluviranomaiset tekevät tarkastuksia seuratakseen, että lakeja ja päätöksiä noudatetaan koko maassa. Jos työpaikan olosuhteen ovat ristiriidassa voimassaolevien säännösten kanssa, voi tarkastaja vaatia parannuksia tai mahdollisesti pysäyttää työnteon. Voit nostaa ongelmat esille työsuojeluviranomaisen kanssa. Tarkastajilla on täysi vaitiolovelvollisuus – myös suhteessa työnantajaasi.